Luđakinja u nama, Rosa Montero

monteroMadriđanka Rosa Montero autorica je 13 romana, jedne zbirku priča, četiri dječje i još desetak raznovrsnih publicističkih djela. Ta nagrađivana novinarka koja od sredine sedamdesetih godina prošlog stoljeća piše za madridski El Pais, rado ističe svoje novinarske korijene i naglašava kako je ponosna što se može nazvati dobrom novinarkom. U vrijeme Francovog režima, kada je postojao diktat javnog priopćavanja i dijaloga, htjela je kao mlada novinarka preokrenuti zatečeno stanje i uvesti riječi koje imaju neko stvarno značenje u svakodnevnom životu. Ta inicijalna iskra nemirenja s nametnutim autoritetom opstaje i danas u njenom književnom radu.

Rosu Montero je bolest u najranijem djetinjstvu privukla čitanju i pisanju. Ona piše da je pisanje poput zaljubljivanja, i, na jednom mjestu, da pisati znači plesati vrlo komplicirani valcer s nekime, i činiti to savršeno. Isto tako, ulazeći u pisanje nove knjige uvijek se iznova zaljubljuje.

„Kako bi čovjek uopće mogao živjeti bez čitanja? Prestati pisati može biti ludost, kaos, patnja, ali prestati čitati donosi trenutačnu smrt. Svijet bez knjiga svijet je bez atmosfere, poput Marsa. Nezamislivo, nenastanjeno mjesto.“

Izvod je to iz knjige La loca de la casa, ovdje prevedene kao Luđakinja u nama. Izvorni španjolski naslov knjige poigrava se s pojmovima mašte i ludila iz rečenice svete Tereze Avilske koja doslovno prevedena glasi: „Imaginacija je kućna luđakinja.“ To je okosnica ovog romana / eseja / autobiografije, životne epopeje umjetničkog stvaranja koje ne razlikuje stvarnost od snova.

Ta je knjiga nazvana i lijepom himnom ljudskoj mašti, jer govori  o moći kreativne mašte: što je proživljeno, što je sanjano, što je zamišljeno, ili, možda, zapisano…  i o tome kako zamišljeni život uspijeva biti i autentičan život. Albert Einstein je govorio kako je mašta važnija od znanja, i da je pravi pokazatelj inteligencije, jer „ logika će te odvesti od točke A do točke B. Mašta će te odvesti svugdje.“

U izvanrednim esejima o pripovijedanju i lucidnim vinjetama o piscima poput Hemingwaya, Calvina,  Capotea, Klemperera, Goethea, Rimbauda, Kiplinga, Montero objašnjava kako je glad za znanjem izravno povezanom s ljubavi prema životu i živim bićima.

Rosa Montero napisala je i knjigu smještenu u Madrid 2109 godine “Suze na kiši” u ozračju cyberpunka osamdesetih i filma Bladerunner, koji još uvijek ima kultni status i u Hrvatskoj. Za mnoge radi se o dobrodošlom popratnom štivu o melankoliji prouzročenoj gubitkom i radosti življenja uz legendarni film, ali i o autonomnom pogledu na budućnost svih nas. Osim toga, u replikantima ima sličnosti s piscima jer na neki način žive živote drugih.

Nama u Hrvatskoj jedna od prvih asocijacija na Madrid su filmovi, poput, primjerice, komedije Pedra Almovodara iz devedesetih, primjerice “Žene na rubu živčanog sloma.” Rosa Montero rođena je u Madridu i u tom gradu živi, jer, kako ona kaže, u tom gradu su svi ljudi koje voli, ali njen madridski rukopis razlikuje se u tome što kod nje, za razliku od Almodovara gdje žena biva objektom, žena opstoji kao subjekt i autonomni tkalac priče, a nije zgorega i naglasiti da, iako druga u Europi iza Cipra po broju barova po glavi stanovnika, suvremena se Španjolska, udaljena od patrijarhalnih simbola koride i mačizma, ponosi i s najmanje obiteljskog nasilja i kršenja ljudskih prava.

rosa_monteroRosa Montero završila je studij novinarstva i psihologije. Surađivala je s nezavisnim kazališnim skupinama, kao što su Canon i Tabano, i u isto vrijeme počela objavljivati članke u različitim novinama i časopisima (Fotogramas, Pueblo, Posible). 1978. dobila je Nagradu za najbolji intervju, 1980. g. Državnu nagradu za novinarstvo za objavljene reportaže i književne članke, te 2005. Nagradu Udruge novinara grada Madrida za cjelokupno stvaralaštvo.

Objavila je sljedeće romane: Kronika minule ljubavi (1979.), Funkcija Delta (1981.), Tretirat ću te kao kraljicu (1983.), Ljubljeni gospodar (1988.), Drhtaj (1990.), Lijepa i mračna (1993.), Kanibalova kći (nagrada “Primavera de Novela” 1997.),  Tatarovo srce (2001.), Luđakinja u nama (2003.), nagrada “Qué Leer” 2004. za najbolju knjigu godine, nagrada “Grinzane Cavour”  za najbolju stranu knjigu objavljenu u Italiji 2005. g. i francuska nagrada “Roman Primeur” 2006. g.; Priča o prozirnom kralju (2005.), nagrada “Qué Leer” 2005. za najbolju knjigu godine, i nagrada “Mandarache” 2007. g.; Upute kako spasiti svijet (2008.), nagrada čitatelja s Festivala europskih književnosti  u Cognacu (Francuska, 2011.); i  Suze na kiši (2011.) Objavila je i zbirku priča Ljubavnici i neprijatelji i dva biografska eseja, Priče o ženama i Strasti, te priče za djecu i zbirku intervjua i članaka, a njezina posljednja knjiga je Ta suluda pomisao da te više neću vidjeti (ožujak 2013.)

Djela su joj prevedena na više od dvadeset jezika i počasna je doktorica Sveučilišta u Puerto Ricu.

Dobro je znati da je knjiga priča Ljubavnici i neprijatelji, Disput, Zagreb, 2007., koju je sa španjolskoga prevela Snježana Perković, jedina knjiga Rose Montero, uz djelo Luđakinja u nama, objavljena u Hrvatskoj. Knjiga većinom govori o parovima i o potrebi jednoga za drugim, ljubavi i antipatiji, o samoći, o razmimoilaženju, o opsjednutosti i osveti, o žarištima strasti. Ovdje je ljubav, koju autorica zove “igrom zrcala” glavna polazna točka.  Za ovu knjigu Montero je dobila nagradu čileanskih književnih kritičara 1999. g.

Ovu knjigu iz biblioteke Na tragu klasika, Disput, Zagreb 2014., sa španjolskoga je preveo Matija Janeš.

U KNJIŽARAMA: David Foenkinos, “Delikatnost”, Vuković & Runjić, 9/2014., prijevod Ursula Burger Oesch. David Foenkinos je nesuđeni muzičar, profesor gitare i strastveni ljubitelj književnosti, a posljednjih nekoliko godina njegova se djela nalaze u samom vrhu ljestvica najprodavanijih naslova u Francuskoj i u svijetu. Delikatnost je priča je o ponovnom rađanju i nepredvidljivosti ljubavnih susreta. Junakinja romana, Nathalie je uspješna i naočita mlada žena koja jednoga dana na ulici upoznaje svog budućeg muža. Nakon nekoliko sretnih bračnih godina, nenadani događaj potpuno joj mijenja život…